+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Logboek Close to Kloos 2004

In het logboek schrijven wij - de leden van Close to Kloos - regelmatig
stukjes over waar 'Kloos' mee bezig is. Dat kan een terugblik op een
repetitie-avond zijn, of een mededeling over een van onze projecten of optredens.

Lees gerust mee!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

naar logboek

naar logboek 2005

naar logboek 2003

home

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

zondag 24 oktober

Vandaag zingen we tijdens ‘Barth a capella’ voor een viertal andere zanggroepen en een handjevol publiek. Dit kleinschalige close harmony festival is drie jaar geleden voor het eerst door ons georganiseerd. Het stokje werd daarna overgenomen door collega-koor Kwasi Kloos, en dit jaar door Port Betaald. De plek van het festival is ons sinds jaar en dag vertrouwd: de Barth-kapel die verscholen ligt achter de Haagse Prinsegracht/Brouwersgracht.

En net als vorige jaren is het een leuk en gemoedelijk festival. Alle vijf de groepen zingen beurtelings twee liedjes voor elkaar. Zo blijft het spannend, want er komt zeer gevarieerd repertoire langs: van klassieke renaissance-muziek tot hippe bewerkingen van liedjes van De Dijk en Robert Long. Dat wij van ‘Kloos’ dus eerst ‘Berend Botje’ zingen en daarna het Russisch-orthodoxe ‘Tebe poem’, valt in het geheel niet uit de toon. We benutten de prachtige akoestiek van de Barth-kapel voluit. Mieke zingt nog niet mee, maar is voor de gelegenheid wel – net als wij – gehuld in paars/roze tinten. Haar subtiele hints vanuit het publiek stuwen ons tot grote hoogten (vinden we zelf ). Maar we genieten evengoed van het zingen van de andere groepen (naast Kwasi Kloos en Port Betaald zijn dat Songlines en het Schram Kwartet, beide uit Amsterdam). Tijdens de borrel na afloop krijgen we van verschillende kanten complimenten over het feit dat onze stemmen zo mooi samen kleuren. Met dank aan coach Petra!

(foto's Els Groffen)

We zijn dus in een opperbeste stemming als we naar het huis van Kees vertrekken om... het afscheid van onze Irene te ‘vieren’ (zie ook de nieuwspagina). Dat wordt een gezellige avond, met lekker eten en cadeaus: voor ons allemaal een Frans speeldoosje, en voor Irene een enorme brok serpentijn (= steen om te beeldhouwen). Ze is dus nog lang niet van ons af...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 7 oktober

Vandaag weer eens een ander gezicht tegenover ons: dirigent Jaap Hillen, oprichter van onder meer het Het Haags Barok Gezelschap, wilde ons wel eens horen zingen. En dus woont hij een repetitie bij, luistert hij kritisch naar onze uitvoeringen en geeft hij tips en adviezen over hoe het beter kan. We moeten een duidelijke muzikale leider hebben, vindt hij, in elk geval per liedje. Hij hamert op de uitspraak van t’s en k’s aan het eind van een zin, vindt dat we ‘Drink to me only with thine eyes’ best iets minder gereformeerd kunnen zingen, en raadt ons aan om slotakkoorden lekker lang aan te houden.

Hij brengt ook een aanvulling op ons repertoire mee: het jazzy liedje ‘Laura’, waarbij hij ons begeleidt op piano. We komen een heel eind. Als we eenmaal aan de wijn zitten, concluderen we dat de coaching van Jaap best voor herhaling vatbaar is. Wel rijst de vraag of het nou verstandig is om ons door steeds verschillende mensen te laten begeleiden. Ja, is onze conclusie. Iedereen brengt weer iets anders en inspireert ons op een ander vlak. Verder nog even gepraat over de komende Leuntje-loze periode, vanaf half december.(zie onze nieuwspagina.) Walter gaat stukken zoeken voor counter/tenor/bariton/bas, zodat Kloos (mocht Mieke toch niet aanhaken na haar proefperiode) tijdelijk met slechts vier mensen doorzingt.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 23 september

We repeteren bij Mieke vandaag, die vorige week aan haar proefperiode bij Close to Kloos is begonnen. Heel vertrouwd en toch ook weer nieuw. Mieke zong tot 2002 bij ‘Kloos’, en wil mogelijk weer instappen nu Irene haar vertrek heeft aangekondigd.

Het inzingen slaan we over, deze week. We concentreren ons vooral op nieuw repertoire, dat Mieke nog niet kent. Berend Botje zit dus weer eens in Amerika, en Elsjes moeder bakt nog steeds pannenkoeken. ‘One hand, one heart’ komt voorbij, en ook nog ‘de Russen’ van Arkadi. Die hebben inmiddels een speciaal plekje in ons hart. Zulke ‘simpele’ akkoorden, die zo prachtig klinken! Arkadi zelf heeft trouwens aangeboden om een keer ‘op herhaling’ te komen bij ons. Hij heeft aan die ene repetitie-zondag in mei net zulke goede herinneringen als wij. De datum is geprikt: hij komt op 14 oktober.

Kees vertrekt vroeg (nachtdienst), en daarna vallen we– wegens gebrek aan tenor - een beetje stil. Vast niet door de wijn, die om 22.15 uur open gaat. (Daardoor hebben we ons namelijk nog nooit laten weerhouden!).

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

zondag 12 september

In het weekeinde van 11 en 12 september zijn weer de Open Monumenten Dagen. Ook de Barth-kapel is opengesteld voor publiek.
Voor Close to Kloos is het altijd een feest om te mogen zingen in deze ruimte met zijn prachtige akoestiek. Met een "openbare repetitie formule" verzorgen we een uur van de muzikale aankleding. Heerlijk ontspannen en ouderwets gezellig!
Kloosliedjes van weleer zoals ‘Vem kan segla’, gekke liedjes als ‘Elsje Fiederelsje’ en ‘Berend Botje’, maar ook andere zoals ‘One hand, one heart’ vullen de ruimte.
Na drie kwartier hebben we ons lijstje afgewerkt, maar nog geen zin om te stoppen. Gelukkig wil het publiek meer horen (goed voor ons ego!). Na onze openbare repetitie blijven we nakletsen, naar anderen te luisteren en – niet in de laatste plaats – genieten van de lekkernijen van De Theetuin. Via hun website (www.thee op locatie.nl) kun je nog meer foto's van deze middag bekijken. En nu op naar Barth a Capella, de 24e oktober! Zelfde locatie, andere liedjes, meer Haagse zanggroepen: leuk!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 9 september

De eerste keer na de zomer dat we weer een sessie met coach Petra hebben. Het begint rommelig: Pien is ziek, maar komt toch. Petra zelf is eigenlijk ook grieperig, en Kees kondigt aan dat hij om 22.00 uur weg moet wegens nachtdienst. Bovendien missen we Irene, die inmiddels aan haar afbouwperiode bij ‘Kloos’ is begonnen. Meteen merken we weer hoezeer we met z’n zessen op elkaar ‘ingezongen’ zijn, want we klinken gewoon anders zonder haar.

Petra begint met een ‘grofstoffelijke’ oefening (alle lichaamsdelen losschudden, daar zijn we inmiddels aan gewend), maar schakelt al snel over op het fijnstoffelijke. Kun je de ‘tonus’ van je lichaam veranderen, is de vraag. We experimenteren: zingen alsof je net gerocheld hebt, zingen alsof je net gehuild hebt, zingen alsof je net geslikt hebt, zingen alsof je net gekotst hebt en zingen alsof je net moest gapen. En dan natuurlijk voelen en luisteren wat het verschil is. Dat valt nog niet mee, trouwens.

We krijgen vervolgens nieuwe aanwijzingen en tips van Petra over het beter ‘richten’ van de klank bij liedjes als ‘Vem kan segla’ en ‘All the things you are’. Kees en Pien vertrekken dus vroeg, en daarna belanden Walter, Sjaak en Leuntje ruggelings op het tapijt. En dan maar Russisch-Orthodoxe liederen van Arkadi zingen (zie onder) en proberen de heldere sopraan van Leuntje bij het zware, ingetogen geluid van de bassen te laten kleuren. Leuk!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

zaterdag 5 juni

We treden op tijdens een kloostertuinfeest van Jan en Alleman, een Haags ‘strijdliederenkoor’. Close to Kloos is onlosmakelijk verbonden met J&A. Beide gezelschappen zijn opgericht door de inmiddels overleden dirigent Wim van de Meeberg; het is vandaag dus een weerzien met oude bekenden. Zo ontmoeten we twee oud-alten van Close to Kloos, een oud-sopraan en loopt er ook nog een oud-tenor rond (voor de intimi: Ilse, Evelien, Mieke en Jelle). Ja, dat wisselde snel in den beginne... Jan en Alleman ontroert ons met oud en nieuw repertoire. Wij van ‘Kloos’ hebben besloten het vooral te houden bij ‘gouwe ouwe’, waaronder drie nummers die gearrangeerd zijn door Wim. We zingen in in de Barth-kapel (ook stiekem een Russisch-orthodox liedje) en het klinkt fantastisch. Maar ook de akoestiek onder het tentzeil buiten, even later, valt helemaal niet tegen. We zijn tevreden over ons optreden. Het (met coach Petra) keer op keer oefenen op de beginakkoorden werpt vruchten af, net als ‘weten wat je doet en weten waar je staat’. Onze nieuwe kledinglijn wordt opgemerkt en "we zijn boeiend om naar te kijken", in de woorden van de zangleraar van Leuntje. Veel complimenten, een lief publiek, ons geluid in de Barth-kapel .. het smaakt naar meer. En dus staan we weer eens in tweestrijd: toch nog maar even een optreden voor onze vaste fans in het najaar? Of leidt dat teveel af van ons grote Vogeltjesproject?

Wat vinden jullie eigenlijk, fans van Close to Kloos? Laat van je horen in ons gastenboek...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 27 mei

Walter is op kamp met de kinderen uit zijn klas, dus we repeteren met z'n vijven. Het gaat voorspoedig, al missen we hier en daar de baslijn, bijvoorbeeld in 'Early one morning'. We beginnen gedisciplineerd met ontspannings- en inzingoefeningen. Daarna werken we het hele ambitieuze programma voor deze repetitie af, opgesteld door Sjaak. Als bonus herhalen we zelfs nog even een van de Russische psalmen van Arkadi. Mooi...! Verder hadden we onder begeleiding van Pien onlangs een nieuwe kleurstelling voor onze 'podiumkleding' bedacht, en vandaag blijkt dat iedereen daar klaar voor is. Een nieuwe 'look' voor Close to Kloos dus: wit/kaki naast de paars/roze combi die we ook al hadden. Voor het eerst te zien tijdens ons gastoptreden op het feest van collega-koor Jan en Alleman, volgende week.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

zondag 9 mei

Geen moederdag voor ons, maar vroeg op voor een repetitie-zondag. Om kwart over tien zitten we al gezamenlijk aan de koffie bij de stacaravan van Leuntje in Nieuwerkerk aan den IJssel. Zij heeft accordeonist/dirigent Arkadi Gankin (roots: Wit-Rusland) uitgenodigd om met ons een aantal Russisch-orthodoxe liederen in te studeren. Het klikt tussen hem en 'Kloos', dat blijkt al snel.
Terwijl aan de andere kant van de sloot regelmatig een kudde shetland-pony's voorbij galoppeert en koolmeesjes af en aan vliegen om een nestje te bouwen, laten wij horen dat we een behoorlijk gevorderde amateurgroep zijn. Arkadi straalt en wij ook. We werken hard aan de sfeer van de liederen en aan de juiste uitspraak van het Russisch. Alleen voor de lunch nemen we even pauze. Om vijf uur gaan we met een glas wijn dan wel thee in de zon zitten. We hebben dan intussen zelfs Tsjaikovski op het repertoire staan! Dat lied ('Izje Cheruwimy') nemen we vast en zeker op in ons Vogeltje-project.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 15 april

Sjaak is nu twee weken terug en zijn aanwezigheid is merkbaar. Close to Kloos is weer compleet; dat voelen we allemaal zo. Sjaak is onder de indruk van 'One hand, one heart', de vrouwen zingen het als engelen. 'Early one morning', een zes-stemmig liedje waarvan de vrouwenstemmen nog verdeeld moesten worden, is eveneens in zijn afwezigheid ingestudeerd. Ook dit lied is pas compleet met de bariton van Sjaak. Hij merkt op dat hij ons beter vindt zingen: "We vullen meer de ruimte, of we nemen meer ruimte in als we zingen." Dat geldt in elk geval voor hemzelf, en niet alleen bij het zingen. Hij heeft zich onderweg in India voorgenomen om vaker de regie te nemen. Gelukkig stort hij zich nog steeds vol enthousiasme in het warme bad dat Close to Kloos heet; wekelijkse oefenschema's en afsprakenlijsten zijn het gevolg. Door Kees al SPAM genoemd, maar intussen meer dan welkom.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 8 april

Sjaak is terug! Vorige week zat hij - koud twee dagen terug uit India - gewoon weer tussen ons in. En zonder problemen zong hij de meeste liedjes gewoon weer met ons mee. Geweldig om weer compleet te zijn, qua geluid en qua groep!
Vandaag repeteren we bij Walter thuis. Zijn dochter Hanna kijkt toe als we onze oerwoudgeluiden maken bij het inzingen. Zij kent trouwens bijna al onze liedjes uit het hoofd. Sjaak is onder de indruk van de vorderingen in 'Somewhere over the rainbow'. Verder doen we 'Early one morning' en 'Berend botje' uitgebreid.
We repeteren intensief. Zo intensief dat de wijn pas open gaat om 22.30 uur. De eerste fles dan, want morgen is het goede vrijdag en kunnen we bijna allemaal uitslapen. Het wordt dus best laat. We hebben nieuwe ideeën voor het Vogeltje-decor, maar praten ook over de dingen die Sjaak wil vasthouden van zijn lange reis. En over Walter's oma Hanna (geb. 1883), die inmiddels overleden is. Een mooie avond!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

zondag 14 maart 2004

De repetities lopen lekker, de laatste tijd. We werken aan nieuwe nummers, zoals 'One hand, one heart' uit de 'West Side Story' van Bernstein. We krijgen op één avond behoorlijk veel voor elkaar, vinden we zelf. En in onze agenda staan - precies zoals we ons begin dit jaar voorgenomen hebben - steeds meer kleine en grotere optredens genoteerd. Zo ook vandaag: we zingen tijdens de borrel van onze coach Petra, die jarig is. Het nummer 'Berend Botje' beleeft een première. Dat gaat niet helemaal vlekkeloos, maar leuk is het wel! Voor het eerst sinds jaren hebben we ons optreden weer eens gefilmd op video. Zodat we niet alleen onze zangkwaliteiten, maar ook onze presentatie binnenkort uitgebreid kunnen evalueren.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 19 februari 2004

Volle bak vandaag, bij de repetitie. Weliswaar missen we Sjaak nog steeds (die wandelt nu op een berg in Noord-India, waarschijnlijk), maar we hebben bezoek. Niet alleen van onze eigen coach Petra Slagman, maar ook van journalist Taco en fotograaf Jacques van de Haagsche Courant. De laatste raakt erg enthousiast van onze inzingoefenen, waarbij we ons ruggelings uitstrekken over een mede-Klooslid dat voorovergebogen staat en even later doen alsof we een marmeren tafel van 400 kilo optillen. Hoe zal dat er straks uitzien in de krant? Wij van Kloos worden geciteerd in een artikel over 'het belang van zingen'. We staan dus op 28 februari a.s. in een bijlage van de Haagsche Courant, als alles goed gaat. Leuk!
Onder leiding van Petra hameren we nog eens flink op 'Somewhere over the rainbow' en lopen we het spiksplinternieuwe, door Kees gearrangeerde, 'Berend Botje' door. En tussen de bedrijven door nemen we ook nog een paar Kloos-klassiekers op als cadeau voor de vader van Pien, die binnenkort 65 wordt (of moest dat nog geheim blijven?). Pfff! Niet zo gek eigenlijk, dat we aan het eind van de avond allemaal op apegapen liggen.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

zaterdag 17 januari 2004

Vandaag treedt Kloos twee keer op! Dat is min of meer spontaan afgesproken, al kan de rol van Petra niet ontkend worden. Zij vindt dat we vaker mini-optredens moeten doen, omdat we daarmee verder komen in het zingen en als groep. 'Waarom proberen jullie niet elke maand ergens te zingen, al is het maar gewoon tussen de schuifdeuren?', vroeg zij zich hardop af, vorige week. En vervolgens huurde ze ons in om het nieuwe huis van haar zus Hester in te zingen. Dat is dus vandaag.

Een paar straten verderop geeft een vriendin van Leuntje een feestje, dus doen we het daar - na een spaghettimaaltijd bij Leuntje thuis - nog eens dunnetjes over. Onze acties worden goed ontvangen, en zelf zijn we ook tevreden. Al missen we Sjaak nu extra, en hadden we eigenlijk afgesproken dat we zonder hem niet zouden optreden. Maar hij juicht onze acties vast en zeker van harte toe. Vorige week kregen we trouwens een uitgebreide mail van hem uit India, beginnend met: "Hallo lieve klooskinderen". Dat geeft een goed gevoel.

Na onze eerste repetitie van het nieuwe jaar (zie onder) hadden we trouwens afgelopen donderdag eindelijk weer eens een ouderwets goede en constructieve zangrepetitie in de keuken van Pien. 'Early one morning' zit er bijna in. Dat geeft voldoening, maar we zijn allemaal vooral blij met het feit dat we
het echte 'Kloos-gevoel' weer eens te pakken hadden.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 8 januari 2004

Het nieuwe kloosjaar begint goed met een repetitie o.l.v. Petra. Blijkbaar moeten ook wij in het begin van 2004 zaken heroverwegen. Heroverwegen is, zoals we weten een van de kenmerken van Close to Kloos. De avond begint dus niet met zingen, maar met een terugblik op het laatste grote optreden en het
vooruitblikken naar het 'sneeuwwittevogeltjeproject'. Gelukkig heeft Kees weer eens een overheerlijke boterkoek gebakken waardoor we elkaars op- en aanmerkingen slikken als zoete koek. De conclusie van het gesprek is dat we eigenlijk allemaal veel willen zingen en hard willen oefenen, maar dat er
teveel tijd gaat zitten in de zaken om een optreden heen (zoals daar zijn: kleding, decor, al of niet voice-over etc). En we willen nu eenmaal alles met z'n allen beslissen... Petra stelt voor om voor de komende keer allemaal twee lievelingsliedjes te kiezen, waardoor er tien nummers intensief geoefend worden de komende tijd. Intussen gaan we gewoon door met ons project.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

naar logboek

naar logboek 2005

naar logboek 2003

home

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++