+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Logboek Close to Kloos 2003

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

naar logboek

naar logboek 2005

naar logboek 2004

home

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

vrijdag 28 november 2003

Onze tenor Kees zingt vandaag de Hohe Messe van Bach! Op projectbasis maakt hij deel
uit van het Haags Barok Gezelschap. In opvallend korte tijd heeft hij dit enorme koorwerk
erin weten te stampen. Close to Kloos is bijna voltallig aanwezig om dit concert te horen.
We houden onze adem in bij de delen in het 'Gloria' waarvan we weten dat ze nog niet
helemaal 'zitten', maar Kees slaat zich er manhaftig en foutloos doorheen. Prachtig is het!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

donderdag 27 november 2003

Dit is dan toch echt de laatste repetitie dat Sjaak met ons meezingt, voorlopig. Hij gaat met
zijn partner vier maanden reizen door India en Sri Lanka. Sommigen van ons gaan het liefst
meteen aan de wijn, maar uiteindelijk gaat de fles pas om half elf open. En dat komt dan
vooral door Sjaak, die er zeer gedisciplineerd op aandringt dat we de afgesproken stukken
nog even doornemen: Because en Somewhere. Helemaal geweldig wordt het niet, maar dat
komt ook omdat Kees er vandaag niet bij is - die heeft generale repetitie voor de Hohe Messe,
die hij morgen moet zingen.
Als we klaar zijn met de repetitie, doen we tot Sjaaks verrassing (of niet echt?) nog een
extra liedje. In de afgelopen tijd hebben we de melodie van het Oud-Franse 'Je ne l'ose dire'
vaak gebruikt om iemand te feliciteren; de tekst werd dan simpelweg: 50 jaar (of 40, of...),
hieperdepiep, hieperdepiep, hieperdepieppiep hoera. Nu zingen we het liedje langzaam en
dramatisch met de tekst: Sjaak gaat weg, snikkerdesnik, snikkerdesnik enz. Om dan toch
nog up tempo te eindigen met: Goede reis, hieperdepiep enz. We geven Sjaak een 'amulet'
mee van Christoffel, beschermheilige van de reizigers. En: hij krijgt de allereerste officiële
Close to Kloos merchandise: een washand met Kloos-logo. Sjaak is geroerd en wij ook.
We zullen hem missen!


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

8 november 2003

Op vrijdag 7 november werd Walter 50 jaar! Voor Close to Kloos betekent deze verjaardag een
optreden 'tussen de schuifdeuren'. Wij zingen Walters lievelingsnummers voor zijn gasten.
Mieke, oud-Klooslid, zingt voor de gelegenheid mee en vanavond krijgt 'Vier weverkens' zijn première.
Voor feesten en gelegenheden hebben we een speciaal jubileumlied: op de muziek van
'Je ne l'ose dire' zingen we onze Abraham toe. Een van de reacties op ons optreden was:
“Wanneer komt jullie dvd uit?" Zou dat komen omdat we er in beeld ook leuk uitzien? Of was
de feestganger geïnspireerd door Marco Borsato, die vanaf nu geen cd's, maar alleen nog
maar dvd's uitbrengt …?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

30 oktober 2003

We zijn volop aan het voorbereiden voor ons optreden in café Vlaanderen. Het repertoire wordt
vastgesteld, de volgorde van de verschillende liedjes bepaald. Toonsoort wordt in de gaten
gehouden. Twee liedjes in eenzelfde toonsoort is taboe. Ook worden er keuzes gemaakt in sfeer
en beeld. Met adviezen en tips van Petra passen we het op te roepen beeld aan. Tourdion mag
een nog groter drinkgelag worden. Alla Presie wordt ingekort tot de helft. Ook is discussiepunt
op welke momenten we iets over onszelf vertellen. Blijft het bij alleen voorstellen, welke liederen
lichten we toe en houden we dan ook nog vaart in het programma? Het resultaat: we zijn er blij mee.
Maar helaas… de griep slaat toe. We zeggen het optreden af wegens ziekte van een onmisbare
stem (die hebben we trouwens alle zes).


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

2 oktober 2003

Coach Petra krijgt ons meteen na de koffie zover dat we geheel ontspannen op
de keukenvloer van Pien liggen, in ster-vorm met de hoofden naar elkaar toe.
Dat is zo leuk aan Close to Kloos: we kunnen samen de raarste dingen doen en
de gekste geluiden maken zonder ons ongemakkelijk te voelen.
Na het inzingen gaan we verder met 'Because'. Prachtig Beatles-liedje, maar
moeilijk! Kees moet zijn wenkbrauwen optrekken en verbaasd kijken. Leuntje,
Pien en Irene oefenen hard om meer dezelfde klank te krijgen. Na drie
kwartier hard werken zijn we er nog lang niet, maar het begin staat.
Omdat Kees nachtdienst heeft, racen we nog even door het nieuwe 'Elsje
Fiederelsje'. Leuk! Petra adviseert ons om meer te doen met de tekst - en ja
hoor: het lied gaat plotseling 'spreken'.
De rode wijn gaat vlak na tienen open. We zingen nog wat lekker liggend
bekend repertoire ('Alla presi' ook met de wenkbrauwen omhoog, 'Sakura' in
een serene en een dramatische versie) en praten daarna over koetjes en
kalfjes. En over Sjaaks aanstaande vertrek, want zijn 'wereldreis' komt nu
plotseling heel dichtbij. Zullen we toch nog maar even een klein
Kloos-optredentje plannen, ter afscheid?...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

18 september 2003

Deze avond beginnen we zowaar met stem-, ontspannings- en ademoefeningen.
Sjaak heeft zich goed voorbereid en neemt het roer stevig in handen. Een
klein beetje ongemakkelijk nog, zo zonder Petra, werken we de eerste drie
oefeningen af. Leuntje is vanavond afwezig omdat ze zich nog steeds niet
lekker voelt, en ze had net zo'n zin in het nieuwe 'Elsje Fiederelsje'...
Jammer Leuntje: Pien heeft gelijk de sopraan ingepikt!
Het is even zoeken naar de nummers die we zonder Leuntje ook mooi vinden,
maar uiteindelijk draaien we onze stemmen warm op 'Because', 'It's a sin...'
(tweede deel met swing in vierkwartsmaat, GAAF, Irene is erg jazzy), 'In
einem külen Grunde' e.a.
De wijn gaat laat open, maar als hij eindelijk open is... besluiten we, in
een vlaag van hoogmoedswaanzin, om mee te willen doen aan een open podium in
het Delftse café Vlaanderen, echter alleen in de finale. Tja... Sjaak is
immers toch niet eerder terug van zijn 'wereldreis'?
Volgende week gaan we weer verder met 'Because', 'It's a sin' en 'Elsje'
(ook mineur).
Irene maakt een lijst met de nummers die we nog verder moeten uitwerken en
oefenen, zodat we gerichter bezig kunnen zijn.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

11 september 2003

We zingen bij deze keer bij Kees en we beginnen (dus) de avond met zijn zelfgebakken boterkoek.
Onze partime-coach Petra heeft voor ons inzingoefeningen op papier gezet. Inzingen met Petra is
een soort ontspanningsoefening. De riem en het horloge mogen af en bij sommige oefeningen zit
zelfs een bril in de weg. Onder haar leiding nemen we drie liedjes onder handen. Bij ‘Sandmännchen’
- wat een beetje vlak klonk - besteden we aandacht aan de Duitse uitspraaken accenten per zin
en per couplet.





Bij ‘Gods Gift to Women’ worden Leuntje,Irene en Pien uitgenodigd
om een eigen kleur aan hun
solo te geven. Oefenen met Petra zet ons aan tot een experiment: “Ach Leuntje, bedenk nu eens
een eigen tempo”. Pien wordt gevraagd om tijdens de solo “een bewonderd zangeres in
gedachten te nemen”. Ook is waardevol dat niemand van ons de oefeningen en opdrachten van
Petra ter discussie stelt. We werken hard. ‘Vier weverkens’ (was het zeikerig?) klinkt na Petra’s
aanwijzingen veel meer als een weefgetouw...
Pas na elven gaat de eerste fles rosé open. Ook wij zien geen kans om op korte termijn het
Barth-a-Capella Festival te organiseren. Leuntje maakt foto’s voor onze webpagina, Walter laat
een cd horen met een bewerking van ‘Ik zag twee beren broodjes smeren’. Kees heeft weer een
nieuw liedje gearrangeerd: ‘Elsje Fiederelsje’. Oud-Hollands repertoire blijft trekken; we zouden
toch ook nog iets doen met…..?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

4 september 2003

Repetitie bij Pien. Irene is er niet, en dat is nogal uitzonderlijk. We
komen (daardoor?) een beetje traag op gang, maar uiteindelijk lopen we toch
maar liefst acht nummers door.
God's Gift to Women, nieuw op het repertoire, begint al heel behoorlijk te
klinken. We blijken Alla Presie ook best heel zachtjes te kunnen zingen, en
willen bij Sandmannchen wat meer op tekst en dynamiek gaan letten. Maar wat
te doen met De Vier Weverkens: dat blijft toch een beetje 'zeikerig'
klinken, vinden we. We besluiten het voor te leggen aan onze 'coach', Petra
Slagman, met wie we volgende week weer een afspraak hebben.
Wijn open: 22.12 uur. Daarna zingen we lekker nog wat oude nummers, en
bespreken nieuwtjes en andere agendapunten: de vorderingen die Kees maakt
met de Kloos-website, Piens nieuwe baan, Leuntje's kinderboek dat misschien
wel echt uitgegeven gaat worden. En: wat te doen met Barth-a-Capella, het
kleinschalige Haagse close harmony-festival, dat Close to Kloos voor het
eerst organiseerde in 2001? Vorig jaar nam Kwasi Kloos de organisatie op
zich, maar dit jaar heeft zich daarvoor geen koor gemeld. Wordt vervolgd...


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

naar logboek

naar logboek 2005

naar logboek 2004

home

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++